1402/06/21-15:03

پیش‌بینی تابستان سخت برای سال آینده!

پیش‌بینی تابستان سخت برای سال آینده!

رئیس پژوهشگاه نیرو گفت که در تابستان گذشته ۳۶ بار رکوردزنی مصرف برق داشتیم و براساس آمار هواشناسی پیش‌بینی می‌شود تابستان سال آینده نیز تابستان سختی برای صنعت برق باشد.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، مجید عمیدپور امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر پیش‌بینی تابستان سال آینده تصریح کرد: به صورت مرتب پیش‌بینی‌های بین‌المللی را رصد می‌کنیم و باید گفت که متاسفانه تابستان سال آینده شرایط بدی را در پاییز و زمستان نخواهیم داشت اما احتمالا شرایط در تابستان آینده بدتر خواهد شد.

به گفته وی با اتمام پیک تابستان امسال نیروگاه‌ها به دلیل این‌که به صورت ۱۰۰ درصدی مورد بهره برداری قرار گرفتند باید وارد دوره تعمیرات شوند تا بتوانند خود را برای سال آینده آماده کنند.

رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به ناترازی گاز در کشور اظهار کرد: علی‌رغم این‌که در تابستان با مشکل مواجه هستیم، در زمستان نیز به دلیل ناترازی گاز وارد پیک زمستانی می‌شویم و به همین دلیل همکاران ما در وزارت نفت و نیرو تمام تلاش خود را می‌کنند که این مسائل حل و فصل شود. سرمایه‌ گذاری‌های جدیدی انجام شده تا میزان تولید افزایش یابد اما باید به موضوع بهره وری توجه شود.

عمیدپور با تاکید بر این‌که شدت مصرف انرژی در کشور بالا است، تصریح کرد: نیت وزارت نیرو این نیست که در رفاه مردم خللی ایجاد شود اما برای گذر از شرایط موجود نیازمند همکاری مردم و همه دستگاه‌ها هستیم و باید گفت که برای تابستان آینده شرایط راحتی پیش‌رو نیست و اقلیم نیز علیه ما کار می‌کند.

رئیس پژوهشگاه نیرو با تاکید بر این‌که به دلیل ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی باید به سمت انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنیم، گفت: ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت آب و برق داریم که پژوهشگاه نیرو قصد دارد پلی را بین این شرکت‌ها و شرکت‌های مادرتخصصی در وزارت نیرو ایجاد کند.

وی با اشاره به اقداماتی که در تابستان امسال برای تامین برق بخش خانگی و صنعت صورت گرفت اظهار کرد: علی‌رغم این‌که شاهد رکوردزنی مصرف در ۳۶ منطقه در فصل تابستان بودیم اما اجازه ندادیم که تامین برق خانگی دچار مشکل شود، علاوه بر این در بخش صنعت نیز انرژی تحویلی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

به گفته عمیدپور مصوباتی را برای توسعه صنعت تجدیدپذیر داشتیم که یکی از آنها تصویب ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدپد پذیر بود که با همکاری ساتبا ستادی را تشکیل دادیم تا این کار پیش رود. علاوه بر این به دنبال افزایش راندمان نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌های با توربین گازی هستیم و با اقداماتی که صورت گرفت بدون انجام هزینه زیاد توانستیم راندمان نیروگاه‌ها را افزایش دهیم.

رئیس پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: در حوزه انتقال و توزیع نیز اقداماتی صورت گرفته تا در نقاطی که تاب‌آوری صنعت پایین است بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم. همچنین در بخش امنیت سایبری نیز با پایش‌هایی که صورت گرفت توانستیم آسیب پذیری صنعت آب و برق را به حداقل برسانیم.

به گفته وی ۲۶۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار صورت خواهد گرفت که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن تکلیف توانیر است و به زودی به صندوق وزارت نیرو تزریق می‌شود، اضافه کرد: در سه محور هوشمند سازی، انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری در صنعت آب و برق در نظر گرفته شده که در سه محور هوشمند سازی، انرژی تجدید پذیر و بهره وری در صنعت آب و برق خواهد بود.

عمیدپور با بیان این‌که آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۷ درصد آب شیرین کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: در حوزه آب با جهاد کشاورزی و در حوزه برق با وزارت صنعت در ارتباط هستیم. هرچند در این دو بخش اقداماتی را انجام داده‌ایم اما باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: به صنایع پیشنهاد دادیم که در بخش کشاورزی سرمایه‌ گذاری کنند و صرفه جویی آب را به بخش صنعت ببریم. همچنین لازم است با افزایش بهره‌وری اقدامات مثبتی را در این دو بخش رقم بزنیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط