1402/09/14-16:21

احتمال تداوم کاهش عرضه داوطلبانه نفت اوپک‌پلاس

احتمال تداوم کاهش عرضه داوطلبانه نفت اوپک‌پلاس

وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای اوپک‌پلاس که به‌تازگی اعلام شد، در صورت نیاز می‌تواند پس از ماه مارس (۱۰ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۳)هم ادامه یابد.

به گزارش اکوفارس به نقل از وزارت نفت، عبدالعزیز بن سلمان روز دوشنبه (۱۳ آذرماه) به شبکه خبری بلومبرگ گفت: کاهش تولید داوطلبانه اضافه شماری از ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) که پس از سی‌وپنجمین نشست وزارتی برای یکم ژانویه تا ۳۱ مارس ۲۰۲۴ اعلام شد، در صورت نیاز می‌تواند پس از سه ماه نخست امسال هم ادامه یابد.

شماری از اعضای اوپک‌پلاس هفته گذشته پس از سی‌وپنجمین نشست وزارتی این ائتلاف در بیانیه‌ای که روی پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه اوپک منتشرش شد، از کاهش عرضه داوطلبانه اضافه به مقدار روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی خبر دادند.

بن‌سلمان با انتقاد از واکنش بازار به بیانیه اوپک‌پلاس، مفسران را به درک نادرست از کاهش عرضه داوطلبانه و توطئه‌گری متهم کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که مردم واقعیت توافق را ببینند، این وضع تغییر خواهد کرد.

وزیر انرژی عربستان تأکید کرد: کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای به‌طور کامل اجرا می‌شود.

بن‌سلمان گفت: من صادقانه معتقدم کاهش عرضه داوطبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای، بر افزایش ذخیره‌سازی معمولی که در سه ماه نخست اتفاق می‌افتد، غلبه خواهد کرد.

وی افزود: می‌خواستیم بازار بداند رویکرد مرحله به مرحله وجود خواهد داشت، زیرا این ائتلاف نمی‌تواند پیش‌بینی کند که وضع بازار در سه ماه نخست چگونه خواهد بود و این امر مستلزم این بود که ما مراقب تصمیم‌ها و شرایط باشیم.

وزیر انرژی عربستان در این باره گفت: می‌خواستیم مطمئن شویم که به معامله‌ای مطلوب دست یافته‌ایم، معامله‌ای بزرگ‌تر از آنچه بازار ممکن است پیش‌بینی کرده باشد، به عبارتی دیگر، کاهش تولید اوپک‌پلاس تنها پس از در نظر گرفتن شرایط بازار خواهد بود.

قیمت نفت پس از اعلام این خبر کاهش یافت، زیرا بیشتر تحلیلگران گفتند بازار نفت از مذاکرات طولانی ناامید شده است و بیم آن می‌رود که کاهش پس از مارس ۲۰۲۴ پایان یابد.

بن‌سلمان تصریح کرد: اوپک‌پلاس دستور داده است پیش از این نشست، تجزیه و تحلیل ذخیره‌سازی‌های احتمالی انجام شود و برخی پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده افزایش روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ذخیره‌سازی‌هاست.

وی ادامه داد: کاهش اعلام‌شده پس از نشست وزارتی هفته گذشته اوپک‌پلاس برای جبران افزایش ذخیره‌سازی‌ها کافی به نظر می‌رسد.

وزیر انرژی عربستان همچنین اعلام کرد که ترجیح می‌دهد روسیه تولید را به جای صادرات کاهش دهد.

بن‌سلمان گفت: بنده و دیگر وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک‌پلاس متوجه شده‌ایم که کاهش تولید برای روسیه در ماه زمستان دشوار است، از این رو این ائتلاف از پنج شرکت رصد و ردیابی نفتکش‌ها خواسته است ماهانه با روسیه برای نظارت بر محموله‌های این کشور همکاری کنند.

وی افزود: روسیه خود را در قبال کاهش عرضه مسوول می‌داند، اگر دیگر تولیدکنندگان اطلاعی از مقدار کاهش روسیه نداشته باشند، متقاعد کردن آنها برای کاهش تولید مشکل خواهد بود.

وزیر انرژی عربستان با بیان اینکه ریاض با تعمیق بیشتر کاهش نسبت به دیگر متحدان بیشترین تلاش را برای متعادل کردن بازار نفت دارد، بر سطح اعتماد بین ریاض و مسکو که رابطه‌ای کلیدی در اوپک‌پلاس است، تأکید کرد.

بن‌سلمان یادآور شد: ممکن است روسیه تولید خود را کاهش ندهد، اما در حال اجرای محدودیت‌های صادراتی خود است، اگر مسکو در تعهد خود کوتاهی کند، همان‌طور که در اوایل سال جاری میلادی انجام داد، همواره شفاف بوده و قول داده است جبران کند.

وی گفت: ما روس‌ها را باور داریم، من صادقانه معتقدم آنها همه کارها را بر اساس برنامه انجام می‌دهند.

وزیر انرژی عربستان افزود: نیاز به تایید خارجی به همان اندازه‌ای که روسیه اعتماد بازار را داشته باشد، اهمیت دارد.

بن‌سلمان گفت: این موضوعی است که ما به آنها می‌گوییم، مهم باور کرن ما نیست، بلکه شرایط بازار نفت، گزارش منابع ثانویه و شرکت‌های ردیابی تردد نفتکش‌هاست، شما باید به آنها نزدیک شوید، باید با آنها کار کنید.

وی ادامه داد: ما به امارات متحده عربی، متحد کلیدی در خلیج فارس که چند سال است به‌دنبال کسب درآمد از سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در ایجاد ظرفیت‌های تازه برای تولید نفت است، همین اعتقاد را داریم.

وزیر انرژی عربستان در پاسخ به پرسشی درباره پایبندی امارات به توافق اوپک‌پلاس، گفت: اگر باور داشتیم که آنها کاری را که قرار است انجام دهند، نمی‌دهند، این توافق را انجام نمی‌دادیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط