1402/09/17-14:50

بارش های شهابی آذر و دی را از دست ندهید

هفته پایانی دسامبر و اوایل ژانویه آسمان شب شاهد دو بارش شهابی معروف است بارش جمینید و ارسید. این دو بارش از جمله بارش های شهابی قابل اطمینان و با فراوانی بسیار هستند که میتوانند شب یلدای امسال را برای ایرانیان روشن و با شکوه کنند.

به گزارش عصرایران، بارش شهابی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که زمین از میان نوار بزرگی از این سنگ های فضایی عبور می‌کند. این سنگ ها هنگام سقوط به جو زمین می سوزند و دنباله درخشانی از نور از خود بر جای می گذارند. رنگ شهاب سنگ ها با توجه به مواد تشکیل دهنده آن از آبی تا قرمز در نوسان است.
 
«اوج» بارش شهابی زمانی اتفاق می‌افتد که بیشترین تعداد شهاب سنگ وارد جو زمین می شوند. در ادامه جزئیاتی برای بهتر رصد کردن این پدیده شگفت انگیز و زیبا ارائه شده است.  
 
با استفاده از لینکی که در پایان مطلب گذاشته شده می توانید بنا به شهر و محل اقامت خود بهترین ساعت و زمان را به علاوه نقشه آسمان آن نقطه در اختیار داشته باشید.
 
بارش شهابی Ursid از صورت فلکی خرس صغیر، خرس کوچک، معروف به دب کوچک، تابش می کند
بارش شهابی Ursid از صورت فلکی خرس صغیر
 
دو بارش شهابی در آذر و دی
 
جرئیات و زمان های دو بارش شهابی پیش روی را به نقل از انجمن شهاب آمریکا به قرار زیر است:
 
بارش شهابی Geminid: اکنون تا ۲۴ دسامبر (17 آذر تا 3 دی ماه ). این بارش شهابی بزرگ به دلیل قابل اطمینان ترین و فراوان ترین بارش شهابی در هر سال شناخته می شود، با ۱۲۰ شهاب سنگ درخشان در هر ساعت در شرایط ایده آل. در شب ۱۳ تا ۱۴ دسامبر، Geminids در اوج قرار خواهد گرفت. شهاب ها ممکن است در ساعت ۹ یا ۱۰ شب دیده شوند.
 
بارش شهابی Ursid: فعال ۱۳-۲۴ دسامبر (22 آذر تا 3 دی ماه) . Ursids معمولا نادیده گرفته می شوند زیرا آنها کمتر از جمینیدهای دیدنی هستند که فقط یک هفته قبل به اوج خود می رسند. بیشتر سال‌ها، این بارش شهابی جزئی حدود ۵ تا ۱۰ شهاب در ساعت ارسال می‌کند، اگرچه طغیان‌های گاه‌به‌گاه می‌تواند تعداد آنهارا به بیش از ۲۵ برساند.
 
برای کسب اطلاعات در مورد زمان بارش نسبت به موقعیت جغرافیایی خودتان می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://www.timeanddate.com/astronomy/meteor-shower/ursids.html

نظرات

captcha

اخبار مرتبط