1403/05/27-20:03

داغ فولادی بر تن اقتصاد ایران؛ صادرات شمش فولاد ایران نصف شد!

داغ فولادی بر تن اقتصاد ایران؛ صادرات شمش فولاد ایران نصف شد!

در حالی‌که صادرکنندگان شمش فولاد بازارهای شرق آسیا را در ۲ ماهه اول امسال از دست دادند، میزان وزن صادرات شمش فولاد کشور نصف شد.

به گزارش اکوفارس، «شمش فولاد روی دستمان باد کرده و نه در داخل فروش می‌رود و نه مشتری خارجی داریم». این را معاون یکی از کارخانه‌های فولاد ایران می‌گوید.

سازمان توسعه تجارت گزارش داد که در ۲ ماه اول امسال صادرات شمش فولاد نسبت به مدت مشابه پارسال نصف شد.

شهریور سال گذشته ایمیدرو از خاک خوردن ۱۶.۱ میلیون تن محصولات فولادی شامل، شمش، میلگرد، تیرآهن، ورق و سایر محصولات نهایی در انبار کارخانه‌ها خبر داد. ارزش این محصولات بیش از پول آزاد شده ایران در کره‌جنوبی و مشابه ارزش چهار ماه صادرات نفت ایران است.

۱۱ ماه است که ایمیدرو دیگر گزارش موجودی انبار کارخانه‌ها را منتشر نمی‌کند؛ در این میان صادرات فولاد ایران به تایلند، اندونزی و چین، به ترتیب ۱۰۰، ۸۱ و ۶۶ درصد کاهش را تجربه کرد.

کاهش بازارهای صادراتی در زنجیره فولاد کاهش درآمد ارزی را به همراه داشته و می‌تواند آینده بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

فعال صنعت فولاد؛ کیوان جعفری طهرانی معتقد است که قطع برق سبب می‌شود قیمت فولاد و محصولات زنجیره برخلاف روند قیمتی در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند که این موضوع آثار سوء بر صادرات خواهد گذاشت.

اما استاد دانشگاه؛ سید دانیال آل‌هاشم می‌گوید که کاهش صادرات در ۲ ماهه اول امسال رخ‌داده که هیچ محدودیت برقی برای صنایع نداشتیم، صنایع نباید فقدان دیپلماسی اقتصادی، عدم بازارسازی و ناکارآمدی داخلی خود را به گردن برق بیندازند.

انجمن جهانی فولاد، جنگ اوکراین و تحریم روسیه را باعث تغییر بازارهای صادراتی فولاد معرفی کرده که این مسئله صادرات دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان کشورها با بازارسازی جدید و حرکت به سمت تولید محصولات پیچیده‌تر زنجیره فولاد سعی در مدیریت شرایط کرده‌اند و در حفظ صادرات فولاد نیز موفق عمل کردند.

* فارس

نظرات

captcha

اخبار مرتبط