1400/06/09-18:30

قطعی برق بدون برنامه نداریم!

قطعی برق بدون برنامه نداریم!

یاقوتی گفت: در روزهای آینده قطعی برق کاهش می یابد و انتظار ما این است که با مدیریتی که اتفاق می‌افتد، وضعیت تامین برق بهتر شود.

به گزارش اکوفارس، یاقوتی مدیر کل مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت توانیر درباره علت اخطار به ادارات دولتی و علت افزایش مصرف و عوامل دخیل در افزایش مصرف گفت: با توجه به مشکلاتی که در پی تامین برق از نیروگاه‌های برق آبی به وجود آمده بود و با توجه به اینکه به انتهای سال آبی می‌رسیم و ذخایر محدودتر می‌شوند، امیدوار هستیم که با همراهی مشترکان بتوانیم این روزهای باقی مانده از تابستان را هم پشت سر بگذاریم و همواره برق مورد نیاز مردم تامین شود.

یاقوتی ادامه داد: طبیعتا بخشی از مصرف برق اختصاص به ادارات دارد و قریب به ۲۰۰۰ مگاوات از ۶۵ هزار مگاوات برق مصرفی اختصاص به ادارات دارد. بخش ادارات در بخش سرمایش قریب به ۶۰% از مصرف را به خود اختصاص داده‌اند و حدود یک هزار و ۲۰۰ مگاوات از مصرف ادارات اختصاص به سیستم‌های سرمایشی دارد.

مدیر کل مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت توانیر گفت: علت اینکه در چند روز اخیر مجددا بحث مربوط به سرکشی‌های مجدد و ممیزی کردن‌های ادارات فرآیند بهتری را به خود اختصاص داده است و نظارت‌ها بیشتر شده است، مجددا فرصت‌هایی هستند که در بخش ادارات در تعدیل میزان مصرف وسایل سرمایشی وجود دارند. در بخش ادارات مصرف آن‌ها مشابه مصرف روزهای گرم است و انتظار داریم که این مقدار را هم به میزان ۳۰% کاهش دهند.

یاقوتی در پاسخ به اینکه افزایش نظارت‌ها چگونه باید باشد که ادارات در رعایت مصرف برق کوشا باشند؟ گفت: ما برنامه داشتیم با توجه به مشکلاتی که به وجود آمده یک هزار مگاوات از این میزان مصرف به نحوی تعدیل شود، هر چند که از این اطلاع داشتیم که شرایط غیر نرمالی هم ایجاد می‌کند. با بررسی‌هایی که انجام دادیم ممیزی‌ها، نظارت‌ها و سرکشی‌ها به اندازه ۴۰۰ مگاوات محقق شد، یعنی ۴۰% برنامه محقق شد ولی ۶۰% آن هنوز باقی مانده است.

یاقوتی ادامه داد: عموما در بخش ادارات در کنار نظارت‌ها و سرکشی‌، فرهنگ سازی نیز باید انجام شود، سیستم‌های مکانیزه‌ای که می‌توانند در بحث سرمایش درجه حرارت را در فضای کار متناسب با شرایط در واقع تعدیل کنند، بسیار می‌تواند مفید باشند. بحث نحوه استفاده پرسنل نیز بسیار می‌تواند در کاهش مصرف برق مفید باشد.

مدیر کل مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت توانیر بیان کرد: ما از ابتدای مرداد ماه طرحی را با همکاری بسیج، ممیزی‌ کردیم و در واقع مراکز و ساختمان‌های اداری که الگو را رعایت نمی‌کنند، یا اینکه میزان سرمایش آن‌ها بیش از حد معقول است، اخطار اولیه داده می‌شود و بعد از آن نسبت به قطع برق این مراکز اقدام می‌شود تا بتوانند با توجه به فرآیندهای داخلی ساختمان‌هایی که دارند این الگوی مصرف را نهادینه کنند.

یاقوتی ادامه داد: ادارات تا حدودی به ما کمک می‌کنند، ولی انتظار بیش از این است تا از تمام ظرفیت و فرصت موجود در اصلاح الگوی مصرف این بخش، استفاده کنیم که امیدواریم طی این سال و سال‌های آینده یک مصرف نرمال را نهادینه کنیم.

کدام دسته از ادارات در گروه پرمصرف ها قرار دارند؟

این مقام مسئول تصریح کرد: ادارات ویژگی‌های متفاوتی دارند، به طور مثال شما ساختمانی دارید که قدیمی است و با تکنولوژی قدیمی است، ساختمانی داریم که جدید است با تکنولوژی جدید، در برخی ساختمان‌ها سیستم bms رعایت شده، بعضی از ساختمان‌ها سیستم‌های سرمایشی آن‌ها برگرفته از مجموعه‌ای از سنسورها است که می‌تواند دما را در محیط تنظیم کند.

او ادامه داد: اما در همه این حوزه‌ها یعنی وقتی که یک ممیزی اداری در حدود دو سال پیش در حوزه تهران انجام شد، مصرف ادارات ما نسبت به مصرف میانگین در بهترین شرایط ۳ برابر بیشتر بود که البته عواملی از قبیل نحوه ساخت و ساز و تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌شوند نیز تاثیر گذار هستند. همه این موارد باعث می‌شوند که خیلی نتوانیم درباره اینکه کدام ساختمان بیشتر مصرف می‌کنند، اظهار نظر کنیم.

یاقوتی اظهار کرد: به طور مثال در یک مجتمع اداری با یک رقم خیلی بالا مثلا ۱۰۰۰ کیلووات بر ساعت، شاید دو اتاق یا سه اتاق از این مجموعه لازم باشد که ۲۴ ساعته روشن بماند. برای سیستم‌های متناسب برای این ۱۰ اتاق معمولا کل سیستم روشن می ماند، و به همین ترتیب امکان تفکیک یا ایجاد سرمایش‌های موضعی یا تامین انرژی موضعی به شکل درست دیده نشده است و این‌ها از معضلات عمده‌ای است که ما در طراحی ساختمان‌های اداری با آن رو به رو هستیم.

طرح پایش مصرف برق ادارات دولتی در مسیر اجرا به کجا رسید؟

مدیر کل مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت توانیر گفت: مسیر اجرای این طرح مشخص است و از ابتدای دوره امسال برای بخش ادارات فرآیند کاری مشخص بود که ادارات شناسایی شوند و میزان مصرف آن‌ها مشخص باشد، میزان مصرفی که باید تعدیل کنند هم مشخص شد.

او افزود: در حین کار همکاران ما به مجموعه مراجعه می‌کردند و اگر بیش از آن حد بود، اخطار می‌دادند و در غیر این صورت منجر به قطع برق آن مجموعه می‌شد. چون حوزه اجرایی ما با نفرات محدودتری مواجه بود، بسیج در مرداد ماه کمک کرد و پایش مصرف بیشتر شد و در نهایت بعضی از مصوبات دولت نیز اتفاق افتاد و تا حدی توانستیم در روزهای گرم مرداد ماه شرایط را معقول‌تر کنیم. اما طی روزهای اخیر با توجه به تعدیل به نظر می‌رسد، شرایط برای بعضی از مشترکان عادی‌تر باشد و در نتیجه رعایت‌ها کمتر شده است.

به گفته این مقام مسئول بر این اساس طرحی از دو روز گذشته مجدد برای هشدار دادن به این مشترکان آغاز شد.

باز هم قطعی برق خواهیم داشت؟

یاقوتی در پایان تصریح کرد: ما قطعی برق بدون برنامه نخواهیم داشت و اتفاقی که می‌افتد این است که صرفا طبق جداول احتمالی منتشر شده است. هم اکنون، چون کمبودها کاهش پیدا کرده و باید این را بپذیریم که دست صنایع در حوزه مصرف بازتر است. همین موضوع باعث شده که بتوانیم یک تعادل مناسبی را بین همه قشرها ایجاد کنیم و امیدواریم شرایط اقتصادی کشور به بهترین نحو ادامه پیدا بکند، در روزهای آینده قطعی برق خیلی پراکنده و کوچکی را در بخش مشترکان معمولی خواهیم داشت و انتظار ما این است که با مدیریتی که اتفاق می‌افتد طی روزهای آینده وضعیت بهتر شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط