1400/06/16-08:11

کاهش دوباره بهای نفت در بازار جهانی

 کاهش دوباره بهای نفت در بازار جهانی

در پی کاهش شدید قیمت نفت خام عربستان و افزایش نگرانی‌ها نسبت به چشم انداز تقاضا برای طلای سیاه، قیمت نفت خام در بازار جهانی کاهش یافت.

به گزارش اکوفارس به نقل از خبرگزاری رویترز، بهای طلای سیاه در بازار جهانی بار دیگر شاهد کاهش بود.

بر این اساس، بهای نفت برنت دریای شمال با ۳۹ سنت کاهش، به ۷۲ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۴۰ سنت کاهش، ۶۸ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

شرکت نفتی آرامکوی عربستان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد قیمت فروش رسمی هر بشکه نفت برای ماه اکتبر را برای تمام مشتریان خود در بازار‌های آسیا حداقل ۱ دلار کاهش می‌دهد.

براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط خبرگزاری رویترز این کاهش قیمت بسیار بیشتر از حد انتظار بازار بوده است. تحلیلگران بازار‌های نفت معتقدند کاهش یک باره قیمت فروش آتی نفت خام توسط عربستان نشان می‌دهد رابطه عرضه و تقاضا در ماه‌های آینده قرار است تغییر کند.

عرضه جهانی نفت خام این روز‌ها در حالی افزایش یافته که اعضای سازمان اوپک پلاس اعلام کرده اند قرار است بین ماه‌های اوت  تا دسامبر تولید نفت خام خود را ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش دهند.

جفری هالی، یک مقام ارشد در بازار‌های نفت و گاز در این باره گفت: با توجه به اینکه اوپک پلاس به برنامه خود برای افزایش تولید به صورت ماهانه ادامه می‌دهد، با وجود تنش‌های سیاسی میان چین و آمریکا و ترس از تغییر معیار‌های عرضه و تقاضا توسط عربستان احتمالا قیمت نفت حداقل در چند هفته آینده متغیر خواهد بود.

دولت آمریکا در حالی که برای راه اندازی دوباره پالایشگاه‌ها در خلیج مکزیک پس از طوفان سهمگین آیدا تلاش می‌کند که این روز‌ها در حال عرضه نفت خام ذخیره‌ای خود به بازار‌های جهانی است.

با وجود پایان طوفان آیدا در مناطق جنوبی آمریکا بیش از ۸۰ درصد از تولید نفت خام این کشور از پالایشگاه‌های مکزیک همچنان تعطیل است. مقامات آمریکایی می‌گویند این طوفان آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های پالایشگاهی در خلیج مکزیک وارد کرده است.

به گفته مقامات شرکت‌های نفتی در آمریکا حدود ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام به دلیل آسیب دیدن پالایشگاه خلیج مکزیک کاهش یافته است که این میزان در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است. گفته می‌شود تعمیر و بازسازی تجهیزات پالایشگاهی در خلیج مکزیک ممکن است هفته‌ها به طول بیانجامد که این امر می‌تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی داشته باشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط