1402/08/23-12:09
بذرپاش:

فرصتی بی‌نظیر به دنیا ارائه می‌دهیم/ مسیرهای ترانزیتی به اندازه نفت مهم است

فرصتی بی‌نظیر به دنیا ارائه می‌دهیم/ مسیرهای ترانزیتی به اندازه نفت مهم است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه جهان به فرصت‌های ترانزیتی ایران معطوف شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران یک فرصت ترانزیتی بی نظیر به دنیا ارائه می‌دهد.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، «مهرداد بذرپاش» روز سه شنبه در مراسم افتتاح مدرن ترین فرودگاه کشور در کیش با تاکید بر اینکه بخشی از آینده کشور به توسعه مسیرهای ترانزیتی وابسته است، اظهار کرد: دولت سیزدهم شرایطی فراهم کرده که در اجلاس اکو همه کشورهای عضو در فراز صحبت‌هایشان به نقش ایران در ترانزیت جهانی اشاره داشتند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما امروز در شرایط ویژه‌ای قرار داریم که موضوع ترانزیت را در حد موضوع نفت برایمان با اهمیت کرده است.

وی با اشاره به توجه ویژه رییس جمهور به تقویت مسیرهای ترانزیتی کشور، بیان کرد: توافق‌های مهمی با کشورهای منطقه در این راستا امضا شده که خط ریلی شلمچه - بصره - سوریه، توافق با کشور آذربایجان در رابطه با کریدور ارس، توافق با روسیه برای خط ریلی رشت - آستارا، توافق با ترکمنستان برای اتصال نقطه مرزی ایران به بندر ترکمن به ارزش پروژه ۴۰۰ میلیون دلاری و امضای توافقنامه برای احداث مسیر جاده‌ای ارمنستان به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار از مهمترین آنها است.

اتمام طرح‌های نیمه تمام هنر دولت سیزدهم است

وی ادامه اداد: کم نظیرترین توافق‌های ترانزیتی تاریخ ایران به امضا رسیده و عملیات اجرایی آغاز شده است؛ برخی از این پروژه‌ها بیش از ۱۰ سال است که روی زمین مانده بود، باید قبول کرد که شروع کردن خوب است اما هنر اصلی تمام کردن آن است؛ مردم از همه دولتمردان توقع دارند تا طرح‌ها به بهره برداری برسند نه اینکه نا تمام روی دست دولت‌ها بماند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نهضت اتمام طرح‌های نیمه تمام در کشور توسط دولت سیزدهم آغاز شده است، اضافه کرد: دولت شجاعت کافی دارد تا آینده را فدای حال نکند.

خط ریلی دریا به دریا به زودی به بهره برداری می‌رسد

وی با بیان اینکه اتصال دریا به دریا تا ماه‌های آتی در کشور به اتمام خواهد رسید، گفت: این خط ترانزیتی ریلی، بند شهید رجایی در استان هرمزگان را به بندر کاسپین در دریای خزر متصل خواهد کرد.

«بذرپاش» ادامه داد: خط ترانزیتی چابهار به مشهد یکی دیگر از مهمترین پروژه‌های راهبردی ترانزیتی کشور محسوب می‌شود؛ همچنین خط ریلی شرق به غرب کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ باید قبول کنیم که گفتن این پروژه‌ها در یک دوره خاص آرزو بود که امروز توسط دولت سیزدهم عملیاتی می‌شود.

وی همچنین از آغاز عملیات فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) خبرداد و افزود: قرارداد این طرح به امضا رسیده و عملیات اجرایی آن تا ۲ هفته آتی آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی فرودگاه‌ها پیشانی توسعه کشور توصیف کرد و گفت: تقویت پایانه‌های فرودگاهی در نقاط راهبردی و ترانزیتی کشور در دستور کار است.

وی با اشاره به دغدغه مسوولان و کیشوندان مبنی بر ضرورت افزایش پروازها به این جزیره بیان کرد: شرایط ویژه‌ای بر کیش حاکم است و باید این جزیره از برخی طرح‌ها مستثنی باشد.

«بذرپاش» همچنین دستور مجدد بررسی تعرفه‌های بار در جزیره کیش را صادر کرد.

آماده اجرای نهضت ملی مسکن در مناطق آزاد هستیم

وی در ادامه با اشاره به اختصاص ۵۲ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور، اظها کرد: آماده اجرای این طرح ملی در مناطق آزاد هستیم؛ معتقدیم که اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کیش دست سوداگران را از بازار مسکن کوتاه و قیمت‌ها را کاهش خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، مکانیزه ترین فرودگاه کشور در کیش که کلنگ زنی آن در سال ۱۳۹۱ انجام شده و وعده بهره برداری از آن از سالی به سال دیگر روی زمین مانده بود، هم اکنون در دولت سیزدهم افتتاح شد تا گام‌های جدی برای هموار کردن مسیر توسعه و سرمایه گذاری در منطقه برداشته شود.

این فرودگاه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ به عبارتی دیگر به طور متوسط هر ساله ۷.۵ درصد رشد داشته که قطع یقین آمار قابل قبولی نیست؛ اما از تابستان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ پیشرفت این طرح فاخر شتاب چشم گیری گرفت و توانست با ۳۰ درصد پیشرفت در عرض ۲ سال آماده بهره برداری باشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط